Landskildpadders non-verbale sprog

Her kan alle registrerede brugere stille spørgsmål vedr. landskildpadder

Redaktør: Lilli

Landskildpadders non-verbale sprog

Indlægaf Rynke-mor » 09-03-2010 09:27:00

:)

Jeg har tit tænkt på dette, efter jeg har fået skildpadder :

Har de en måde at kommunikere på med hinanden ??

Har du observeret noget, når dine skildpadder *taler sammen* ??

Nu har jeg jo haft Rynke som enebarn, men efter at have fået mine to små russere synes jeg at det somme tider virker som om de udveklser lidt erfaringer ? :wink:

De ligger somme tider ansigt mod ansigt i længere tid - og her tænker jeg på, om de kommunikerer ??

Jeg er sikker på, at min GURU véd en masse om dette - men jeg har ikke fundet noget i min bibel om det - og jeg er temmelig videbegærlig - så del endelig dine erfaringer med mig - tak.
Venlig hilsen

Rynke-mor/Therese

Den lykkelige ejer af en leopardskildpadde og to små russere
Brugeravatar
Rynke-mor

Geografisk sted: København

Re: Landskildpadders non-verbale sprog

Indlægaf Lilli » 09-03-2010 09:39:20

Der bliver hele tiden sendt signaler skildpadderne imellem, både fysisk i forhold til hvordan de bevæger sig og hvor de er i forhold til hinanden og f.eks mad og varmepladser. Men især har russere et meget tydeligt signal, hvor en af dem stikker sit hoved helt tæt på den andens og så begynder den at bobbe hovedet op og ned meget hurtigt. Jeg har kun set russere gøre det. Hvis den anden ikke reagere på dens nikken så begynder den at bide den anden i hovedet. Derudover så er der bunkerriet hvor de bunker skjoldet ind i hinanden og biderri i både fødder og hoved...
Venligst Lilli
Lilli

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Rynke-mor » 09-03-2010 09:44:34

Tak, Lilli - jeg tænkte nok at de selvfølgelig kunne kommunikere med hinanden.

Jeg har endnu ikke set dem *bobbe* med hovedet :mrgreen: - men jeg har set flere gange at de har helt styr på hvor den anden er.

Og til min store undren træder især Viola glad og gerne hen over Viggo, skønt der er masser af plads til at gå UDEN om ham.

De er sjove at betragte, uanset hvad de laver.
Venlig hilsen

Rynke-mor/Therese

Brugeravatar
Rynke-mor

Indlægaf Lilli » 09-03-2010 13:04:32

Ja, af en eller anden grund er madskåle/vandskåle og andre skildpadder kun til for een ting, nemlig at vade hen over!
Venligst Lilli
Lilli

Indlægaf Rynke-mor » 09-03-2010 15:26:07

Lilli skrev:Ja, af en eller anden grund er madskåle/vandskåle og andre skildpadder kun til for een ting, nemlig at vade hen over!

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ja....mine er ikke ligefrem ordensmennesker, de klamper også hen over det hele - mad/vand/hø/sten/træ - alt bliver trampet under fode, når *bulldozeren* er på gåtur - det er så sjovt at betragte dem - Viggo plejer at være den stille, men i går var han alle steder oppe og nede ude og inde - og han skyder en pæn fart, når han er på udflugt.

Jeg er bare SÅ glad for dem, og bruger timer på at betragte dem når de er vågne.
Venlig hilsen

Rynke-mor/Therese

Brugeravatar
Rynke-mor

Indlægaf Rynke-mor » 09-03-2010 15:31:30

For lige at vende tilbage til emnet :

Forleden dag måtte jeg lige sikre mig, at de begge var i live da jeg ikke havde set dem i flere dage.

Viggo reagerede stille og roligt, men Viola udstødte et fornærmet *ffffttttpppp* ud af næsen - lissom lyden når man lukker luften ud af en cykel.

Jeg går ikke ud fra, at det var velbehag - men snarere irritation over at blive vækket.

:?:
Venlig hilsen

Rynke-mor/Therese

Brugeravatar
Rynke-mor

Indlægaf Kathain » 09-03-2010 16:10:10

En af mine de store hvæser også nogle gange af mig. Tror det er mest fordi den lige bliver bange at sen siger sådan.
- Kathrin

0,0,4 Mauriske landskildpadder
Kathain

Geografisk sted: København NV

Indlægaf Ronnie » 09-03-2010 16:56:56

Naturligtvis så har sköldpaddor ett språk men inte ett distansspråk utan som Lilli säger dom "talar" signalerar med rörelser på huvudet. Vissa rörelser betyder "är du hane eller hona" andra betyder "gå undan jag är den starkaste osv, Det som är viktigt att förstå är att dom olika arterna har olika signalspråk och därmed inte förstår varandra, detta är orsaken till att man inte bör blanda olika arter med varandra såvidare det inte handlar om utehägn av större storlek.
Brugeravatar
Ronnie

Geografisk sted: Malmö/Sverige

Indlægaf Rynke-mor » 09-03-2010 17:23:35

Ronnie skrev:Naturligtvis så har sköldpaddor ett språk men inte ett distansspråk utan som Lilli säger dom "talar" signalerar med rörelser på huvudet. Vissa rörelser betyder "är du hane eller hona" andra betyder "gå undan jag är den starkaste osv, Det som är viktigt att förstå är att dom olika arterna har olika signalspråk och därmed inte förstår varandra, detta är orsaken till att man inte bör blanda olika arter med varandra såvidare det inte handlar om utehägn av större storlek.

Spændende-spændende læsning - jeg håber at flere byder ind - det ville være sjovt at kunne følge med i deres *samtaler*
Venlig hilsen

Rynke-mor/Therese

Brugeravatar
Rynke-mor

Indlægaf Lilli » 09-03-2010 22:41:18

Hvæse lyde kan også opstå hvis de bliver forskrækkede, så trækker de lemmer og hoved ind i kroppen hurtigt, og presser luften ud af lungerne, det kan give et endda ret højt hvæs.
Venligst Lilli
Lilli

Indlægaf Ronnie » 10-03-2010 06:51:32

Absolut Lilli, men det är ingen signal "språk" till en annan sköldpadda. Om man tittar på en sköldpadda som sitter och vilar så rör de på huvuder fram och tillbaka
och detta beror på att dom inte har en bröstkog som kan utvidgas vid inandning utan huvude åker ut en bit istället när lungorna fylls.
Dessutom ger hanen ifrån sig ljud då dom parar sig, en rödfotad låter som en höna den liksom kluckar.
Det finns många små spännande saker som man kan upptäcka hos sina djur.
Brugeravatar
Ronnie

Indlægaf Rynke-mor » 10-03-2010 09:13:57

Lilli skrev:Hvæse lyde kan også opstå hvis de bliver forskrækkede, så trækker de lemmer og hoved ind i kroppen hurtigt, og presser luften ud af lungerne, det kan give et endda ret højt hvæs.

Det er lige præcis sådan hun gør, ind med alle lemmer og så kommer lyden...
Venlig hilsen

Rynke-mor/Therese

Brugeravatar
Rynke-mor

Indlægaf Lilli » 10-03-2010 10:05:31

Ronnie skrev:Absolut Lilli, men det är ingen signal "språk" till en annan sköldpadda. Om man tittar på en sköldpadda som sitter och vilar så rör de på huvuder fram och tillbaka
och detta beror på att dom inte har en bröstkog som kan utvidgas vid inandning utan huvude åker ut en bit istället när lungorna fylls.
Dessutom ger hanen ifrån sig ljud då dom parar sig, en rödfotad låter som en höna den liksom kluckar.
Det finns många små spännande saker som man kan upptäcka hos sina djur.

Jeg tror vi er helt enige. Den lyd jeg henviser til, er når man f.eks løfter dem for hurtigt, så trækker de sig sammen og der kommer hvæselyd. Ikke nødvændigvis fordi den hvæser som en kat vil gøre det, men lige så meget fordi der rent fysisk presses luft ud af lungerne når den trækker lemmerne til sig. Og ja, netop når skildpadder ligger stille vil især forben og hoved bevæge sig frem og tilbage pga vejrtrækningen.

Jeg har aldrig oplevet mine skildpadder hvæse som et signal til hverken mig eller de andre skildpadder, jeg tror ikke de bruger det.

Den eneste lyd der fremkommer er netop når de parrer sig. Hos russere er det en meget spinkel høj og kraftig pibe lyd :D
Venligst Lilli
Lilli

Indlægaf Rynke-mor » 18-03-2010 09:45:20

Kom lige i tanke om noget mere - der hører ind under dette emne :

Hver morgen, når Viggo vågner gaber han noget så inderligt - er det et tegn på velbehag ??

Hans soveplads er lige under varmelampen - så aldrig så snart er lyset tændt før han vågner og ligger og plirrer lidt med øjnene - og så gaaaaber han.

Har du oplevet det, og har du et bud på hvad det betyder ?

:?:
Venlig hilsen

Rynke-mor/Therese

Brugeravatar
Rynke-mor

Indlægaf Ronnie » 18-03-2010 19:48:28

Gäspning förekommer hos många däggdjur, kanske alla. Till och med sköldpaddor gäspar.
Gäspningens funktion är fortfarande oklar. Eftersom gäspningar är smittsamma, har det förslagits att de är en slags kommunikationssignal mellan djur i en flock. Kanske signalerar gäspningen att det inte är någon fara på färde eller att det är tid för dygnsvila. Eftersom katter inte är flockdjur borde det hos dem handla om signalering mellan hona och unge. Enligt ett annat förslag håller gäspningar lungorna i trim genom att tänja ut dem och hindrar därmed en del lungblåsor från att falla ihop. Men den tanken har inte fått stöd av experiment.
Brugeravatar
Ronnie

Næste

Tilbage til Landskildpadder