skægagame vil ik skide så ofte

Her kan alle tilmeldte brugere stille spørgsmål vedrørende krybdyr sygdomme og pleje. Spørgsmålene besvares af en krybdyrkyndig dyrlæge.Almindelige brugere bedes IKKE svarer på dyrlæge spørgsmålene.

Redaktør: Lilli

skægagame vil ik skide så ofte

Indlægaf bimmer » 08-03-2010 14:39:32

pænt godag.
Jeg har en skægagame på 1.5år som spiser fint grønt 5dage om ugen, hvor den napper i det lidt forskelligt fra dag til dag også får den kakelakker -og meget lidt melorm ca 2 gange om ugen og den spiser alt. Appetitten fejler ikke noget, Men efter jeg har givet den nyt terrarie for 1 måned siden, og den begyndt at skide mindre og mindre ofte.
10-16dage siden der har skidt sidst der er nemlig helt rent sand derinde og jeg ved alt lys og varme jeg har er rigtig og størrelse på terrarie og har givet den fuldstændig fred og ro siden den fik nyt terrarie, og den virker også glad og den har virkelig vokset sig stor i over det år jeg har haft den.

men kan jeg gøre noget for at hjælpe den med at bedre komme af med afføringen?
bade den lidt i lunken vand?(har jeg gjort før og det hjalp)men er det godt måske at gøre lidt ofte eller kun hvis det virkelig er nødvendig som nu?

- Er det også godt at bruge en slags olie som jeg har læst andre skrive? virker det godt imod hvis det er forstoppelse? og undre mig meget over hvad problemet kan være
Er selvfølgelig meget nervøs er vil gerne bruge alt hjælp og foreslag så jeg kan hjælpe den hurtigst muligt
bimmer

Re: skægagame vil ik skide så ofte

Indlægaf PernilleP » 08-03-2010 16:15:25

Er du sikker på den ikke bruger sit natskjul som toilet.. eller gør det et fast sted, som du ikke lige er opmærksom på?

Jeg synes du skal prøve og give den lidt zoolac - det købes på apoteket eller dyrlægen, i sådan en lille sprøjte.. følg doseringen på tuben og så skulle der gerne snart komme afføring.

Jeg bruger det til alle mine dyr.. hvis der er mistanke om forstoppelse
Mvh Pernille
PernilleP

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Namilla » 08-03-2010 16:54:50

Zoolac har altså ingen laxativ effekt... zoolac er mælkesyrebakterier, og det hjælper hvis maven er ustabil (tynd mave osv), men overfor forstoppelse hjælper mælkesyrebakterier ikke. Parafinolie hjælper derimod.
Namilla

Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf bimmer » 08-03-2010 19:04:56

det kan sagten være da jeg har mange cm sand som bundlag, men syntes det er lidt mærkeligt når folk skriver deres skider hver dag og min næsten ikke "skider" nu
og at den stadig kan fylde sig med mad. Skal prøve at se helt efter i terrariet imorn, kan det være et bad ville hjælpe hvis den har noget med maven?
Parafinolie skal det købes på apoteket? fordi så vil jeg prøve at købe det hvis det skulle hjælpe imod forstoppelse
kan det være maven er ustabil? eller bare mig der måske også tænker for meget
bimmer

Indlægaf PernilleP » 08-03-2010 19:47:57

Jeg har i forbindelse med mistanke om forstoppelse, fået udleveret zoolac til både papegøje og øgler.. hos dyrlægen.. hvis man læser på tuben står der det kan bruges mod forstoppelse..

Bimmer - Jeg synes du skal prøve de forskellige råd og se om den ikke kommer af med afføring.. hvor lang tid er det siden den har skidt?

Mine øgler skider ikke hver dag
Mvh Pernille
PernilleP

Geografisk sted: Silkeborg

Indlægaf Beth Fledelius » 09-03-2010 12:58:15

Hej Bimmer

Det kunne absolut godt lyde som en forstoppelse. Varme bade vil da i givet fald absolut være en god idé, ligesom parafinolie også ofte vil hjælpe. I nogle tilfælde kan tilstanden dog være så slem at en operativ fjernelse af forstoppelsen er eneste mulighed. Hvis behandlingen ikke hjælper indenfor de første døgn (eller hvis dens tilstand er uæbdret eller forværret), bør du derfor få taget røntgen eller scannet agamen for at se om det er en forstoppelse, og hvor slem tilstanden i givet fald er. Ydermere kunne den jo fejle andre ting og har derfor brug for en undersøgelse.
Bedste hilsner,
Dyrlæge Beth Fledelius
Hjortekær Dyreklinik
2800 Kgs. Lyngby
45 93 07 30
www.krybdyrdoktor.dk

Billede
Brugeravatar
Beth Fledelius

Indlægaf bimmer » 09-03-2010 17:15:15

det er en 14 dags tid siden, vil prøve at gi den bad idag og se om det hjælper, ellers prøve med parafin olie imorgen, og hvis intet hjælper må jeg få den til dyrelægen.
hvor køber jeg parafin olie henne? og hvordan skal jeg give det til min agame? nogen gode foreslag.
lige nu ligger den bare og nyder badet, håber det hjælper
hvor lang tid skal sådan en bad vare for den? 5-8 min ok eller for lidt eller for meget?
bimmer

Indlægaf bimmer » 10-03-2010 11:27:33

jeg gav den bad igår, men det ser ikke ud som det har hjulpet fordi den har stadig ikke skidt helt ren terrarie :(, selvom det ser ud til det agamen har det fint.
Så nu må prøve med parafin olie, hvor kan jeg købe det henne? og hvordan vil i foreslå jeg gir det til agamen?
beth hvad skal jeg gøre hvis jeg skal have agamen undersøgt for forstoppelse? fordi jeg bor nemlig på fyn, og der er ingen krybdyrs læger her? kan det lade sig gøre at lave en aftale med dig omkring dette?
bimmer

Indlægaf Lilli » 10-03-2010 11:56:50

Ved nærmere aftale/uddybning fra Beth anbefaler jeg at kontakte hende på hendes hjemmeside krybdyrdoktor.dk.
Venligst Lilli
Lilli

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf bimmer » 11-03-2010 15:37:14

skal jeg gi den lun bad par dage i træk? eller nogen der kan hjælpe mig med spørgsmålet om parafin olie, hvor jeg kan købe det, og hvordan jeg skal gi det til min skæg agame
bimmer

Indlægaf Lilli » 11-03-2010 15:39:08

Prøv at oprette en tråd under "øgler", da det som udgangs punkt kun er spørgsmål der kræver en dyrlæge der svares på her. Eller du kan komtakte Beth direkte på krybdyrdoktor.dk.
Venligst Lilli
Lilli

Indlægaf Lilli » 11-03-2010 15:42:37

Da jeg søgte på google "parafinolie skægagame" kom denne tråd op: http://www.agamforum.dk/index.php?topic ... t=prev#new
Er det den samme skægagame der er tale om? For så tyder det på at der har været problemer længe og jeg ville helt sikkert kontakte en dyrlæge for at få den tjekket og behandlet.
Venligst Lilli
Lilli

Indlægaf bimmer » 11-03-2010 16:22:52

dengang var det et andet problem, dengang havde den lidt diarre, men fandt ud af det var pga gulerod, da jeg jeg ofte gav den det. Og da jeg stoppede med at gi den gulerod i dens salad forsvandt diarren helt og den fik normal afføring.
har lige givet den et lille bad mere, så nu har den fået det 2 dage i træk, ser meget ud som den nyder det, den blir ihvertfald liggende af sig selv.
men ville gerne hører med det parafin olie hvis det kunne hjælpe, men jeg vil da gi dig ret Lili vil også gerne lige have den tjekket ved dyrelæge, det er bare meget svært da jeg bor på fyn og ingen dyr læger her overhovedet .
Vil prøve med parafin olie hvis badet her ikke hjælper, og ellers prøve se om jeg kan komme i kontakt med dyr læge, er bare ik helt sikker på hvor jeg kan få parafin olie henne
bimmer

Indlægaf Lilli » 11-03-2010 16:33:45

Ahh, okay :D Som der også står i den tråd jeg har linket til kræver det et besøg på apoteket.

Som nævnt flere gange så kontakt Beth, hun kommer jævnligt rundt i landet, bla. også på fyn! :D
Venligst Lilli
Lilli

Indlægaf Namilla » 11-03-2010 16:47:33

Det kan heller ikke passe, at der ikke er dyrlæger på Fyn... Faktisk får jeg 52 resultater ved at søge på krak.dk på dyrlæge og fyn... det er da sikkert ikke ret mange der har forstand på krybdyr, men en enkelt eller to må der være... det er jo bare at gribe knoglen og ringe rundt og høre...
Namilla

Geografisk sted: Aalborg

Næste

Tilbage til Spørg dyrlægen